Proscomidia ca „lecţie deschisă”!

14 March 2019 Off By Herea Darius
Proscomidia ca „lecţie deschisă”!

Biserica „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel-Govândari” din  Reşiţa  a fost din nou gazdă primitoare pentru elevii Şcolii Gimnaziale Nr.7 Reşiţa. Întrucât programa şcolară presupune studierea Sfintei Liturghii, elevii din clasele a VII-a au avut prilejul să participe la lecţii deschise susţinute de către preoţii parohiei.

Miercuri, 13 martie 2019, elevii clasei a VII-a A, conduşi de doamna prof. Diana Raţiu, au fost întâmpinaţi de preotul paroh Petru Berbentia, care a săvârşit rânduiala Proscomidiei, special pentru elevii prezenţi la această ,,lecţie deschisă”.

După rugăciunea rostită de elevi, pe proscomidiarul improvizat în naosul bisericii, preotul Berbentia a început lecţia, oferind explicaţii despre locul săvârşirii Proscomidiei, obiectele liturgice, vasele şi acoperămintele folosite. Tot la începutul lecţiei, preotul a vorbit şi despre semnificaţia şi simbolistica fiecărui vas liturgic şi apoi a continuat cu explicarea fiecărui gest liturgic ce însoţeşte pregătirea pâinii şi vinului, ca daruri oferite spre a deveni în Sfânta Liturghie, Sfântul Trup şi Scumpul Sânge a Domnului, Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos. În timpul prezentării, părintele i-a provocat pe elevi cu întrebări, la care aceştia au răspuns folosindu-se de cunoştinţele dobândite în timpul orelor de religie. Mai mult chiar, câţiva elevi l-au ajutat, citind câteva rugăciuni din rânduiala Proscomidiei.

  Joi, 14 martie, şi elevii clasei a VII-a B au putut să vadă cum se pregătesc darurile pentru Sfânta Liturghie, lecţia fiind susţinută tot de către pr. Berbentia. După rostirea rugăciunii, părintele a deschis lecţia oferind explicaţia cuvântului ,,proscomidie”. Apoi, copiii au aflat ce sunt prescurile şi numărul lor, cum se traduce sintagma „NI-KA” ce se află imprimată pe Agneţ, ce semnifică Agneţul şi ce sunt miridele, ce sfinţi sunt amintiţi şi de ce. Toţi elevii au urmărit cu atenţie pregătirea pâinii şi a vinului pentru Sfânta Liturghiei, precum şi  gesturile, rugăciunile şi obiectele liturgice, care au  stârnit curiozitatea acestora. Întrebările au venit de la sine, mai ales că limbajul folosit a fost pe înţelesul tuturor şi a oferit o atmosferă plăcută.

 La sfârşitul celor două lecţii părintele a împărţit prescurile, spre încântarea tuturor elevilor, aceştia mulţumind  pentru primirea făcută şi pentru informaţiile ce au fost oferite. (Pr. Petru Berbentia)